Opdracht 1 - Watertoren
Waar gaan we naartoe?
Wat is de bedoeling?
Wat doen we met de leerlingen?
De leerlingen krijgen een rondleiding in de watertoren en krijgen uitleg over de werking van de watertoren door een gids. Er wordt niet verwacht dat de kinderen opdrachten maken tijdens de rondleiding. Wij willen graag dat zij aandachtig luisteren en nadien vragen noteren voor de leerkracht of gids. Na het bezoek krijgen de leerlingen een tekening van een watertoren die ze moeten aanvullen samen met de leerkracht. (Zie foto onderaan) In het tweede deel van de excursie zullen de kinderen iets meer te weten komen over water. In de hoed van de watertoren zijn een aantal papieren gehangen waarop vragen over water zijn geformuleerd. De vragen lossen de leerlingen op in groep. Nadien zal het onderwerp water verder worden uitgediept in de les.
Voorbeeldvragen:
- Hoeveel % van het water op de wereld is drinkbaar?
- Welk dier kan het langst zonder water?
- Hoe verloopt de waterkringloop?