Opdracht 2 - Scheldeonderzoek

 

Waar gaan we naartoe?

We gaan naar de Schelde. Een deeltje van deze rivier ligt voor onderzoek klaar op ons te wachten.
 

Wat is de bedoeling?

De Schelde is een belangrijk rivier die midden in ons kleine België stroomt. De Romeinen, de Vikingen, de Spanjaarden, Napoleon; zij zagen allemaal het strategische belang van de Schelde in. Alleen al door de ligging aan deze rivier is Antwerpen kunnen uitgroeien tot wat het vandaag is: een wereldstad met een wereldhaven.Toch hechten we deze keer geen belang aan het economisch waarde van deze rivier. Wel gaan we met de leerlingen op ondezoek en komen we meer te weten over de hydrografie van de Schelde.
 

Wat doen we met de leerlingen?

De leerkracht gaat met de lln naar een plaats aan de Schelde. Bij verschillende gemeenten zijn onderzoekskoffers te krijgen met materiaal om een geslaagde klasuitstap te verzekeren. In de koffer zit materiaal, zoekkaarten en invulbladen om de opdrachten uit te voeren. De lln gaan zelf op onderzoek. Ze bestuderen de schelde en zijn omgeving.
  • Er wordt via de onderzoekskoffer geleerd over de waterlopen en dan specifiek over de Schelde. Belangrijke terminologie wordt op een speelse maar educatieve manier aangebracht bij de kinderen.
  • Met de wandelkaarten kan men een groot deel langs de Schelde afstappen. Op die manier kan deze waterloop goed bestudeerd worden. Holle en bolle oevers kunnen worden waargenomen.
  • Ook kan via het materiaal onderzocht worden welke kant de linker- en rechtoever is.
  • Wandelkaarten leiden de groep naar sluizen. Deze kunnen vervolgens bestudeerd worden.
De onderzoekskoffer is een handig middel, toch zullen we gebruik maken van de expertise van een ervaren Gids.