Opdracht 1 - Biotoopstudie
Waar gaan we naartoe?
Naast het Sint-Gertrudiscollege, de middelbare school, ligt een kleine vijver waar regelmatig biotoopstudies worden uitgevoerd. Deze vijver wordt voor scholen en groepen opengesteld.
Wat is de bedoeling?
We voeren samen met de leerlingen een abiotisch wateronderzoek uit. Dat wil zeggen dat we een waterondezoek doen. We bestuderen de verschillende elementen aanwezig in het water. Een abiotisch onderzoek is niet te vergelijken met een biotisch onderzoek. Dergelijk onderzoek bestudeert de fauna en flora in het water.
Wat doen we met de leerlingen?
Bij een abiotisch wateronderzoek moeten er een aantal proejes worden uitgevoerd. Elementen als temperatuur worden gemeten om een goed overzicht van te krijgen van de kwaliteit van het water. De klasgroep wordt in groepjes van 3 personen verdeeld. Ieder groepje krijgt een werkblad en materiaal mee om het onderzoek te kunnen uitvoeren. Iedere groep wordt door een volwassen persoon begeleid. We roepen de hulp in van vrijwillige ouders of grootouders om een handje toe te steken. Op de werkbladen wordt de opdracht uitgelegd met de verschillende stappen die de kinderen moeten nemen om het proefje zo goed mogelijk uit te voeren. Na het onderzoek zullen de resultaten besproken worden. Ook krijgen de leerlingen meer toelichtingen over de elementen die ze onderzocht hebben.
De kinderen krijgen volgende opdrachten:
- Temperatuur meten van het water
- Kleur van het water bekijken
- Geur van het water ruiken
- De diepte van de vijver
- Nitraatgehalte (hoeveelheid stikstof dat de planten nodig hebben om energie te maken)
- Zuurtgraad van het water meten
Iedere groep voert deze vijf opdrachtjes uit en de leerkracht gebruikt de oplossingen om er later in de les verder mee te werken.
Meer info: https://www.bioplek.org/4havo/4havo_5ath_veldwerk.html#abiotische factoren